Když se blíží konec nájmu, je důležité, aby pronajímatel a nájemník společně zkontrolovali stav bytu, sepsali předávací protokol, vyúčtovali zálohy za služby, jistotu a tak celý vztah ukončit. Tento proces
probíhá hladčeji s nájemníkem, který platí nájem včas a má ohleduplný přístup.
Zhruba 1-2 týdny před koncem nájmu by měli pronajímatel a nájemník společně navštívit byt, aby posoudili stav, opotřebení a vybavení. Před tímto setkáním by pronajímatel měl zkontrolovat veškeré platby za nájem a připravit předávací protokoly. Během prohlídky je potřeba identifikovat případné závady a určit, zda se jedná o drobnou údržbu nebo větší opravy. Nájemník by měl uhradit náklady na opravy drobných závad, které měl provést, nebo nechat opravu na pronajímateli, kterou mu nájemník proplatí. Větší opravy či výměny je třeba řešit podle odpovědnosti nájemce či pronajímatele.
Někdy nájemník nabídne pronajímateli odkup vybavení, které do bytu pořídil. Pokud obě strany souhlasí, že je to výhodné, mohou se tak dohodnout. To se týká například žaluzií, vestavěných skříní nebo spotřebičů. Pronajímatel by měl vrátit jistotu nájemníkovi až poté, co jsou provedeny opravy, vyúčtovány zálohy a pokud je byt bez závad.
Je potřeba počítat s tím, že ať je byt předán i v tom nejlepším stavu, zřejmě bude potřebovat výmalbu, úklid či drobnou modernizaci, aby mohl přejít na dalšího nájemce.
RE/MAX Elite Reality 2
Realitní kancelář RE/MAX Elite Reality 2 je provozována společností HTM Group s.r.o., IČ 26834111, se sídlem Dělnická 752/78, Havířov - Prostřední Suchá, PSČ 73564, zapsanou v obchodním rejstříku vedeném Krajským soudem v Ostravě, oddíl C, vložka 40107, a je součástí sítě realitních kanceláří RE/MAX v České republice.